Doğuş Otomotiv 2Ç25 Bilanço Analizi
Doğuş Otomotiv (DOAS), 2025 yılının ikinci çeyreğinde sınırlı ciro büyümesine karşın kârlılık tarafında belirgin bir daralma ile öne çıkmıştır. Şirketin hasılatı yıllık bazda %2 artışla 104,7 milyar TL’ye yükselirken, bir önceki yılın aynı dönemine göre brüt kâr marjı 18,5%’ten 13,2%’ye gerilemiş, FAVÖK %43 düşüşle 8,0 milyar TL’ye inmiştir. Faaliyet giderleri tarafında %19 artış yaşanmış, bu da operasyonel kârlılığı baskılamıştır. Faaliyet kârı (EBIT) %49 gerileyerek 6,6 milyar TL seviyesinde kalırken, faaliyet kâr marjı 12,6%’dan 6,3%’e daralmıştır. Başta kur farkı giderleri ve faiz maliyetlerindeki artış ve enflasyon muhasebesinin baz etkisi ile Net kâr tarafında 2,7 milyar TL ile yıllık bazda %62’lik bir daralma yaşanmıştır. Bununla birlikte, iştiraklerden gelen kâr katkısı 696 milyon TL’ye ulaşarak (özellikle VDF Servis’teki toparlanma sayesinde) net kârı desteklemiştir.
Satış Performansı ve Pazar Dinamikleri
Ocak–Haziran 2025 döneminde şirketin toplam toptan satış adedi %12 artışla 93.293 adet olurken, özellikle VW Binek (+%18) ve Audi (+%54) markaları güçlü performans göstermiştir. Premium segmentte Audi’nin pazardaki payı %20,2 seviyesine ulaşarak şirketin marj katkısına olumlu etki etmiştir. Öte yandan VW Ticari (-%12) ve Scania (-%24) satışları zayıf seyretmiştir.
Doğuş Otomotiv perakende pazarında %14,6 pay ile ikinci çeyreği kapatmış, binek segmentinde %16 ile liderliğini sürdürmüştür. Elektrikli araç tarafında şirketin satışları %1.000’in üzerinde artış göstermiş olsa da toplam portföy içindeki payı henüz sınırlıdır. DOD (ikinci el) satışları ise yatay seyretmiştir.
Karlılık Dinamikleri
Marjlardaki gerilemenin temel nedenleri arasında:
EUR/TL’de %33’lük artış kaynaklı kur baskısı,
Model miksindeki değişim,
Enflasyon muhasebesi etkisi,
Artan finansman giderleri (233% artışla 3,3 milyar TL),
öne çıkmaktadır.
Brüt kâr marjı 13,2% ile geçen yılın oldukça altında kalırken, net kâr marjı 6,9%’dan 2,6%’ya gerilemiştir. İştirak katkıları ise 696 milyon TL’ye ulaşarak (özellikle VDF Servis’teki toparlanma sayesinde) kârlılığı desteklemiştir.
Bilanço ve Finansal Sağlamlık
Toplam varlıklar %14 artışla 122,2 milyar TL’ye yükselirken stoklardaki %123’lük artış dikkat çekmektedir. Araç stok adedi 31.12.2024’e göre %96 artarak 27.773’e çıkmıştır. Bu durum kısa vadede likidite baskısı yaratmış ve şirketin net nakit pozisyonu -18,4 milyar TL’ye gerilemiştir (2024 yıl sonu: -2,3 milyar TL). Finansal yükümlülükler %59 artışla 22,4 milyar TL’ye ulaşmıştır.
Yatırımlar ve Sürdürülebilirlik
Şirketin CapEx harcamaları çeyrekte 1,6 milyar TL seviyesinde gerçekleşmiş, yıllık bazda %8 daralmıştır. 2025 yılının tamamında 5,7 milyar TL yatırım öngörülmektedir. Özellikle yenilenebilir enerji, elektrikli araç şarj altyapısı ve dijitalleşme alanlarındaki yatırımlar ön plandadır.
Finansman ve Likidite Gelişmeleri
Net finansman giderleri %233 artışla 3,3 milyar TL’ye yükselmiştir. Bu artışın bileşenlerine bakıldığında:
Kredi kur farkı giderleri 2,0 milyar TL (%128), Borçlanma faiz giderleri 2,3 milyar TL (%66) ve Kiralama işlemlerinden doğan faiz giderleri 76 milyon TL öne çıkmaktadır. Buna karşılık faiz gelirleri 1,4 milyar TL’ye gerileyerek finansman giderlerini dengelemede yetersiz kalmıştır. Öte yandan şirket, elektrikli araç ithalatı ve işletme sermayesi ihtiyaçlarının finansmanı amacıyla International Finance Corporation (IFC) ile 100 milyon Euro tutarında, 6 yıl vadeli kredi anlaşması imzalamıştır.
Temettü Politikası
Şirketin 27.03.2025 tarihinde yapılan olağan genel kurulunda yönetim kuruluna verilen yetki kapsamında, 2025 yılının ilk yarısında oluşan ara dönem kârından kâr payı avansı dağıtılmamasına karar verilmiştir.
Beklentiler ve Katalistler
Volkswagen ile Azerbaycan ve Irak distribütörlüğü için imzalanan niyet mektubu, orta vadede yeni büyüme alanı yaratabilir.
Premium segment ve elektrikli araç satışlarındaki güçlü artış marjları destekleyebilir.
Ancak artan kur farkı giderleri ve yüksek finansman maliyetleri önümüzdeki dönemde net kâr üzerinde baskı yaratmaya devam edebilir.
Türkiye otomotiv pazarı için 2025 toplam satış beklentisi 1,1 milyon adet olup, DOAS’ın 130 bin adedin üzerinde satış hedefi bulunmaktadır.
Genel Değerlendirme
Doğuş Otomotiv’in 2Ç25 sonuçları, gelir tarafında görece istikrar, fakat kârlılık tarafında zayıflama ile özetlenebilir. Premium segmentteki büyüme ve iştirak katkıları olumlu olsa da, yüksek finansman giderleri ve stok artışı bilanço sağlığını zorlayabilmektedir. Buna ek olarak, IFC’den sağlanan uzun vadeli kredi şirketin elektrikli araç stratejisi için önemli bir katalist olmuştur. Önümüzdeki dönemde şirketin performansına yönelik beklentiler elektrikli araç adaptasyonu, yurtdışı distribütörlük genişlemeleri ve kur riskinin yönetimi üzerinden şekillenebilir.